Boek/ Serie Review & Verschilen - 13 reasons why SPOILERS !

Al weken hoorde je er verhalen over,  ''13 reasons why'' zou in serie vorm op Netflix komen . Eigenlijk was ik niet van plan deze serie te bekijken maar toen de serie dan eindelijk op netflix verscheen heb ik deze in 2 dagen tijd uit gekeken. Ik vond het zo intrigerend, dat ik ook het boek wilde lezen. Nu weet ik dat het luisterboek slechts 6,5 uur is en de serie minstens 12 uur aan kijk tijd. Dit is omdat de karakters die in het boek voor komen, zijn uitgewerkt in de serie waardoor je de ''pesters'' en ''redenen waarom'' beter begrijpt. Ook is er een andere volgorde van de tapes in de boeken en zijn namen en karakters anders.

Afbeeldingsresultaat voor 13 reasons why

Ik koos uiteraard voor het leesboek, het is geen super dik boek, maar ook niet heel dun.
Het verhaal begint met Clay die de tapes vind die Hannah heeft achter gelaten.  Deze hebben dus een andere volgorde dan in de serie en sommige namen zijn anders.
Ook zijn de karakters van ''rare oude klasgenoot'' en ''koffie meisje'' in de serie samengevoegd als 1 karakter.
Ook is het in het boek niet helemaal duidelijk hoe Hannah zelfmoord gepleegd heeft, de mensen suggereren alleen wat. Nu moet ik toegeven dat de serie dus een stuk heftiger is dan het boek zelf.  Als je hier niet zo goed tegen kunt , is het beter om alleen het boek te lezen.
Er zijn veel overeenkomsten tussen het boek en de serie maar ook heel veel verschillen.
Nu ik het boek heb gelezen snap ik de serie iets beter, maar door de serie snap ik ook het boek beter.

De flashbacks in het boek zijn iets lastiger  te volgen in het boek. Ik heb meerdere malen  terug moeten lezen omdat ik eventjes niet wist wat Hannah zei,of dat het Clay zijn gedachten waren. Na een tijdje heb je dit wel door en lees het boek veel gemakkelijker weg.  De schrijfstijl is sarcastisch, verdrietig, humoristisch en dramatisch.
Het droge karakter van Clay dat zich langzaam ontpopt in frustratie en verdriet komt in het boek veel eerder naar boven dan in de serie en daardoor leef je ook veel meer mee met hem.  Tony speelt een heel kleine rol en Jeff is alleen maar ''de jongen die te veel bier heeft gedronken en is verongelukt''.   Terwijl Tony in de serie juist de rode draad is .

Je kunt dus wel zeggen dat het boek en de serie elkaar aanvullen. Het is een ontzettend verdrietig en heftig verhaal. Ik snap dat het verhaal mensen wil raken, en zelfmoord wil voorkomen, maar ik kan ook zeker begrijpen dat mensen die zelf gepest worden nog verdrietiger worden na het kijken of lezen.  Toch is de boodschap duidelijk, er zijn mensen die van je houden en zelfmoord is nooit de oplossing.... nooit ! Want zelfs Hannah had mensen die om haar gaven, ze zag het alleen niet.